czwartek, 12 lutego 2015

Tajemnicze podwórko

Fot. 1

Fot. 2

Prezentowane powyżej fotografie pojawiły się na portalu aukcyjnym  Ebay.de jesienią zeszłego (2014) roku. Zdjęcia tego typu są obiektywnie rzecz biorąc nieco trudne do identyfikacji, gdyż podwórka były rzadko fotografowane i bardzo trudno o materiał porównawczy.

Sprawa mogłaby się wydawać beznadziejna, jednak tu widzimy bardzo charakterystyczny szczegół, a mianowicie latarenkę gazową - stosunkowo rzadki widok w takim miejscu. Ten detal nie dawał mi spokoju. Byłem pewien, że gdzieś już tak usytuowaną latarenkę widziałem. W ramach noworocznych porządków ponownie pochyliłem się nad tym zdjęciem i tym razem rozwiązanie przyszło niemal natychmiast - to może być tylko Bracka 18!

Kamienica stoi w niezmienionym stanie do dziś, niezwłocznie wybrałem się więc na wizję lokalną. Wchodząc na podwórko poczułem, jakbym cofnął się w czasie. Zniknęło wprawdzie boniowanie ścian kamienicy i latarenki gazowe, ale cała reszta pozostała niemal identyczna. To w sumie dość rzadki przypadek, by zdjęcia sprzed powstania warszawskiego, dało się identyfikować tak precyzyjnie na podstawie współczesnego stanu:

Fot. 3

Fot. 4

Warto zwrócić uwagę na widoczny na zdjęciu nr 2 fragment napisu "...DOWSKI", częściowo zasłonięty przez jedną z ciężarówek. To szyld zakładu krawieckiego Stanisława Gudowskiego, którego adres możemy znaleźć m.in.. w książce telefonicznej z roku 1939:


W tylnej oficynie budynku mieściło się od roku 1918 Gimnazjum Męskie i Szkoła Podstawowa L. Lorentza, stąd obecność niemieckich żołnierzy. Podczas okupacji zamknięte budynki szkolne wykorzystywane były na kwatery.

nuro

PS. Dziewiętnastowieczne zdjęcia tego samego podwórka zostało zidentyfikowane przez Piotra jakiś czas temu: TUTAJ.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz