Powyższe
zdjęcie kilka dni temu podesłał nam Kuba z prośbą o pomoc w identyfikacji.
Fotografia przedstawiająca Stanisława Grzesiuka była mi znana, jednak nigdy
wcześniej nie zastanawiałem się, gdzie została wykonana, ani też kto jest jej
autorem. Widoczne w tle budynki zdawały się sugerować, że ujecie wykonano
gdzieś w Śródmieściu – monumentalny gmach na ostatnim planie przywoływał
skojarzenia z socrealistyczną zabudową MDM-u. Pierwsze poszukiwania na
podstawie tych poszlak nie przyniosły jednak efektu. Postanowiłem zatem
poszukać w Internecie na temat samej fotografii. Początkowe rezultaty nie były
zbyt pomocne, jednak w końcu udało mi się ustalić autora i rok wykonania fotografii.
Okazał się nim Eustachy Kossakowski, wybitny fotografik, mający w swym dorobku
także fotografię reportażową. Kadr z Grzesiukiem powstał w roku 1962.
Nazwisko twórcy to już mocny punkt zaczepienia w poszukiwaniach. W wyszukiwarce Google od
razu pojawiło się kilka interesujących wyników. Jeden z nich kierował na stronę
Muzeum Sztuki Nowoczesnej, posiadającego w swoich zbiorach liczną kolekcję
zdjęć, m. in. Kossakowskiego, obecnie zdigitalizowaną i udostępnioną w sieci
LINK.
Z
doświadczenia wiem, że szeroko pojęta fotografia „reporterska” rządzi się
własnymi prawami. Zdjęcia reportażowe z reguły powstają seriami, i było tak
również w czasach fotografii analogowej, mimo ograniczeń sprzętowych i technologicznych, wymuszających większy szacunek
fotografa do kadru. Moje przeczucia okazały się słuszne - chwilę później
natrafiłem na kolejną fotografię Kossakowskiego wykonaną właściwie w tym samym
miejscu i czasie, ale z zupełnie innej perspektywy.
Dzięki szerokiemu ujęciu, wykonanemu tym razem z wysokości oraz charakterystycznym obiektom uchwyconym w kadrze - m. in. zachowanej do dnia dzisiejszego neogotyckiej kamienicy Taubenhausa na rogu Marszałkowskiej i ul. ks. Skorupki, lokalizacja miejsca scenki z Grzesiukiem grającym na banjo była formalnością. Fotografię wykonano z głębi posesji Wilcza 24 w kierunku południowym (w stronę ul. Wilczej), choć widoczny na pierwszym planie ostaniec - zrujnowany fragment oficyny należał formalnie do głębokiej parceli Krucza 19 według przedwojennej numeracji. Socrealistyczny budynek, widoczny na ostatnim planie to znany sporej części warszawiaków adres Wilcza 21 - mieści Komendę Rejonową Policji Warszawa-Śródmieście.
Na współczesnej ortofotomapie identyfikowany kadr lokalizuje się mniej więcej tak, jak to zaznaczyłem powyżej. Dla ułatwienia dodałem fragment fotoplanu z runami zabudowy posesji z roku 1945.
(F)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz