wtorek, 23 września 2014

Sroga zima


Zdjęcie znalezione na niemieckim portalu aukcyjnym Ebay.de.Ponieważ pierwsze próby ustalenia miejsca nie przynosiły rezultatu, postanowiłem zająć się tym zdjęciem z większym zaangażowaniem. Zagadkę udało się ostatecznie rozwiązać w 48 godzin, ale nie uprzedzajmy faktów.

Analiza wystroju architektonicznego, ogólny wygląd ulicy, charakterystyczna latarnia - pastorał, wszystko to wskazywało, że fotografię wykonano z całą pewnością w Warszawie. Wedle osoby sprzedającej, zdjęcie wykonano w roku 1941. Solidne mury kamienic wskazywały na rejon bardziej reprezentacyjnej części Śródmieścia, ale wszystko to były tylko mgliste poszlaki. Brakowało punktu zaczepienia, jakiegoś wyraźniejszego tropu. Pierwszego dnia przejrzałem w różnych źródłach warszawskie zdjęcia dokumentujące zniszczenia we wrześniu 1939. Tym sposobem udało się wyeliminować większość najbardziej obfotografowanych lokalizacji. I jak to zwykle bywa, kiedy wydawało mi się, że wyczerpałem już wszystkie możliwości, drugiego dnia poszukiwań znalazłem właściwe rozwiązanie. Problem w tym, że nie bardzo mam jak je zweryfikować, ze względu na brak innych zdjęć do analizy porównawczej. Mimo to, jestem przekonany o jego całkowitej słuszności.

Fotografię wykonano zapewne zimą 1940/1941 (to była druga okupacyjna zima, równie ciężka, co poprzednia) na ulicy Wspólnej, dosłownie dwa kroki od tętniącej ul. Marszałkowskiej. Od lewej widzimy kolejno budynki nr 45, 47, 47a i niewielki fragment wraz ze ścianą szczytową kamienicy pod nr 49. Tę ostatnią, wraz z balkonem na 2 piętrze na drugiej osi widzimy także na zdjęciu wykonanym w okresie powstania warszawskiego: LINK.W sierpniu 1944 ruiny budynków zostały już jednak rozebrane niemal do gołej ziemi. Pozostały jedynie masywne i solidne partie przyziemia wraz z bramami kamienic nr 47a i, co widać także na ortofotomapie z roku 1945: LINK, kamienicy nr 45.

(P)

PS. O tym jak wyglądała druga strona ulicy Wspólnej na tym odcinku można natomiast przekonać się TUTAJ.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz