wtorek, 5 maja 2015

Ustawka na trawniku


Zdjęcie znalazłem w albumie Warszawa 1945-1966, wydanym z okazji XX-lecia tygodnika ilustrowanego "Stolica", w roku 1967, na stronie 57. Według podpisu na zdjęciu odbywa się "Narada Biura Odbudowy Stolicy z inż. Romanem Piotrowskim na czele." To co zwróciło w pierwszej chwili moją uwagę był Plan Miasta Stołecznego Warszawy, nad którym pochylali się pracownicy BOS-u. Należało ustalić jakie miejsce wskazują na mapie, aby zorientować się, gdzie się mniej więcej znajdują. Wyciągnąłem swój reprint mapy, rozłożyłem go na podłodze i zacząłem zabawę. Z obliczeń i szacunków wynikało, że to jakiś punkt w rejonie placu Trzech Krzyży, albo ulicy Wiejskiej. Tutaj sporo budowano zaraz po wojnie. Kiedy zabrałem się za poszukiwania odpowiadającego miejsca, skupiłem się bardziej na budynku widocznym w tle. 

O naiwności ludzka! W swoim przekonaniu sądziłem, że jest to jakaś wizja lokalna pracowników BOS w terenie. Reporter "przyłapał" ich z planem w ręku, kiedy dzielnie przemierzali Warszawę i w śmiałych założeniach, kreślili jej przyszły kształt. Na zdjęciu widać 10 osób, "trochę dużo" - pomyślałem sobie i  od razu doznałem olśnienia, tak, że i zagadka zdjęcia się wyjaśniła. To ordynarna ustawka na skwerze przed siedzibą BOS-u na ulicy Chocimskiej 33! A było to zapewne tak. Przyszedł fotograf, zrobił kilka zdjęć w pracowniach i mówi: "Chodźcie jeszcze na zewnątrz, zrobimy zdjęcia "w terenie", to zawsze ożywia reportaż. Weźcie jakiś rekwizyt, teodolit, albo inną ekierkę. Co mapa? Może być mapa!". No i wyszli na zewnątrz, ustawili się wokół Romana Piotrowskiego i Józefa Sigalina, zaaranżowali scenkę "narady" i zdjęcie wyszło pierwszorzędne.

Budynek w tle to modernistyczna kamienica przy ul. Chocimskiej 28, widziana od południa, z miejsca, gdzie dziś znajduje się Skwer im. Tarasa Szewczenki: LINK. Wpadłem na to, gdy za  głową mężczyzny stojącego na drugim planie w środku dojrzałem fragment owalnego balkonu, przylegającego do wystającej, wieżowej partii budynku.

(P)

3 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Głupia sprawa ale zdjęcie jest zamieszczone w Stolicy 1985 nr 7 i jest tam opisane "zbiórka pracowników BOS przed biurem na ulicy Chocimskiej 22 lipca 1946. Fot. Lucjan Kowalski"
    :)

    OdpowiedzUsuń