środa, 1 października 2014

Krakowskie Przedmieście jeszcze raz


Zdjęcie znalezione na portalu aukcyjnym Ebay.de, opisane przez sprzedającego jako Warszawa. Rzeczywiście na pierwszy rzut oka, scena jako żywo przypomina obraz stolicy po nalotach we wrześniu 1939. Ale już zniszczona kamienica, nie pasowała mi do żadnego ze znanych budynków. Ponieważ jednak należało rozwiązać zagadkę do końca, zastanowiłem się chwilę i wrzuciłem w wyszukiwarkę hasło: "Lublin, 1939". Pierwszy strzał i od razu celny: LINK. Lubię kiedy intuicja mnie nie zawodzi. Według opisu zdjęcia miał to być Hotel "Victoria", zburzony 9 września 1939, stojący na rogu ul. Krakowskie Przedmieście i Kapucyńskiej. Podczas tego bombardowania w zakładzie fryzjerskim na parterze hotelu (szyld widać na tym zdjęciu: LINK) zginął poeta Józef Czechowicz. Jednak kiedy z ciekawości przejrzałem zdjęcia Hotelu "Victoria", okazało się, że oba budynki nieco się różnią: LINK. W rzeczywistości zniszczona kamienica z zagadkowego zdjęcia, stała nieco dalej, po drugiej stronie kościoła św. Piotra i Pawła, przy wylocie ul. Tadeusza Kościuszki. Jej przedwojenny adres to Krakowskie Przedmieście 46. Posesji po wojnie nie zabudowano, obecnie utworzono tu skwer im. Józefa Czechowicza: LINK.

(P)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz