wtorek, 13 maja 2014

To nasze dzieło!


Powyższe zdjęcie pojawiło się niedawno na portalu aukcyjnym Ebay.de z opisem: "Luftwaffen Soldaten in der zerstörten Stadt Warschau 1942". Na pierwszy rzut oka bardzo przypominało typowe warszawskie obrazki z okresu okupacji. Ot, dwóch uśmiechniętych, niemieckich lotników fotografuje się na tle ruin. Ale po wnikliwej analizie, kilka elementów budziło pewne wątpliwości. Jak na rok 1942 to ruiny na zdjęciu wyglądały bardzo "świeżo". Zwaliska cegieł na nieuprzątniętych ulicach świadczyły o tym, że walki toczyły się tu niedawno. Na ulicy widać też kozły, a zatem linia frontu musiała tędy przebiegać w nieodległej przeszłości. Były dwie możliwości - datowanie albo lokalizacja została pomylona.

Ponieważ miejsce ze zdjęcia nie przypominał mi żadnego znanego z innych fotografii, przyjąłem założenie, że wykonano ją poza Warszawą. Swoje poszukiwania zacząłem od sprawdzenia innych zdjęć z oferty sprzedającego. Trop był właściwy. Z kilkudziesięciu zdjęć wystawionych do sprzedaży wszystkie pochodziły z terenów Ukrainy i tylko to jedno z Warszawy. Zacząłem szukać podobnych ujęć w Charkowie, potem Dniepropietrowsku aż w końcu dotarłem do Kijowa. Moje wysiłki zostały nagrodzone. Zdjęcia wykonano na jednej z najbardziej znanych ulic tego miasta – Chreszczatyku: LINK1, LINK2. Podczas niemieckiej ofensywy na wschód, Kijów był areną operacji wojskowej, która doprowadziła do okrążenia i rozbicia znacznych sił Armii Czerwonej LINK. Miasto bardzo mocno ucierpiało podczas tego oblężenia. Po wojnię zabudowę Chreszczatyku odbudowano w nowym socrealistycznym stylu. Obecnie miejsce to wygląda następująco: LINK.

(P)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz