piątek, 9 maja 2014

Kameraden


Fotografia pochodząca z portalu aukcyjnego Ebay.de, opisana została lakonicznie na odwrocie "Warschau". Ponieważ na pierwszy rzut oka nie przypominała mi żadnego znanego miejsca, postanowiłem się nią zająć. Scena bardzo typowa dla okupowanej Warszawy – grupka niemieckich żołnierzy robi sobie pamiątkową fotkę na tle ruin. Pierwszy trop, związany z widocznym w tle szkieletem konstrukcji dachu zaprowadził mnie do kina "Europa" na róg ul. Nowy Świat i Świętokrzyskiej: LINK. Ale już pobieżne porównanie obu zdjęć wykazało znaczące różnice. Nie zrażony pierwszym niepowodzeniem przystąpiłem do dalszych poszukiwań.

Wpisując w wyszukiwarkę frazę "Nowy Świat, 1939" wyskoczyło mi zdjęcie z ul. Królewskiej, które już kiedyś poprawiałem w Wikipedii: LINK. Jego opis poprawiłem, ale nazwa pliku pozostała taka a nie inna i zdjęcie to nadal pojawia się w kontekście ulicy Nowy Świat. Moją uwagę zwróciły okienka piwniczne budynku o adresie Królewska 8.



Mimo pewnych różnic, spowodowanych odstępem czasu, w jakim wykonano obie fotografie, już prosta analiza  porównawcza wykazała, że zrobiono je w tym samym miejscu. Kolejna zagadka została rozwiązana. Konstrukcja dachowa widoczna nad ruinami kamienicy należała zapewne do jednego ze skrzydeł kamienicy Skwarcowa, czyli tzw. "pałacu Saskiego". Kamienica przy Królewskiej 8, zanim uległa zagładzie wyglądała następująco: LINK.

(P)

PS. Kilkanaście dni później na portalu aukcyjnym Ebay.de pojawiło się kolejne zdjęcie zniszczonego budynku przy ul. Królewskiej 8 - widać tu nieco szerszy kadr i charakterystyczną metalową konstrukcję dachu w tle: LINK.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz