piątek, 11 października 2013

Sukienka w kwiaty


Kolejna fotografia z prywatnego archiwum. Amatorska, niezbyt dobra technicznie, robiona w pełnym słońcu, trochę jakby z "żabiej" perspektywy, źle skadrowana ale jakże dobitnie wyrażająca tęsknotę za normalnym życiem!

Ale zacznijmy od początku. Pewnego razu Piotrek przesłał nam maila z załączonym zdjęciem i prośbą o pomoc w identyfikacji. Nie bardzo miałem wtedy czas zająć się tym zdjęciem na poważnie, więc podrzuciłem tylko swoje pierwsze skojarzenia, po wstępnych oględzinach obrazka. Uchwycony w kadrze model nowoczesnej latarni gazowej (jaki zaczęto wprowadzać do użytku od roku 1935, a po wojnie zastępowano nimi starsze i zniszczone egzemplarze) oraz lekki spadek terenu sugerowały obszar miasta poniżej skarpy warszawskiej – Powiśle ewentualnie okolice ul. Rybaki. Moje wskazówki były jednak na tyle ogólnikowe, że nie zaowocowały identyfikacją. Ja natomiast, kilka dni później, jak to zwykle bywa, szukając czegoś zupełnie innego, oglądałem po raz kolejny doskonale znany mi film dokumentalny "Z Powiśla" w reż. Kazimierza Karabasza. Wtedy przypomniałem sobie o zdjęciu Piotrka. Zabudowania te bardzo ładnie widać w zbliżeniu na filmie (od 45 sekundy):


Jak się okazało, moje pierwsze skojarzenie było tym właściwym. W tle widoczna jest zabudowa końcowego odcinka ul. Radnej: po lewej oficyny kamienicy Radna 17 a po prawej w wyrwie widać fragment zadaszonego domu Radna 10. Pani w sukience w kwiatki stoi na ul. Leszczyńskiej. Na ortofotomapie z roku 1945 wygląda to mniej więcej tak:


Gdyby pozowała do tej fotografii dzisiaj, za jej plecami widoczne byłby bloki osiedla „Radna”, postawione na początku lat 60-tych XX wieku.

(F)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz