czwartek, 1 lutego 2018

Okupacyjny handel


Nie tak dawno opisywaliśmy zdjęcie z zasobów Narodowego Archiwum Cyfrowego, dotyczące targowiska w Kołomyi: TUTAJ. Pan Leszek Nurzyński, przesłał nam również powyższe zdjęcie, opisane na stronach NAC jako "Bazar w Warszawie". Istniało przypuszczenie, że to może Kercelak, albo inne warszawskie targowisko.

Fotograf skoncentrował się tu na osobach sprzedających swój dobytek, na towarach, stanowiących zbiór jakichś przypadkowych metalowych części, skórzanych pasków, kołnierzyków, starej lampy, wazy i innych naczyń. To kwintesencja okupacyjnej rzeczywistości. Gdzieś tam na drugim planie widzimy mężczyznę w opasce na ramieniu. Dalej w tle jakieś ruiny, rodzaj muru i słupków. To one zwróciły moją uwagę w pierwszej kolejności i uznałem, że jeśli w ogóle uda się ustalić miejsce wykonania zdjęcia, to tylko na ich podstawie. Postanowiłem przejrzeć całą bazę zdjęć w NAC, wpisując w wyszukiwarkę słowa, bazar, targ, targowiska. Uznałem, że fotograf z pewnością wykonał więcej zdjęć i być może odnajdę takie, które naprowadzą mnie na właściwe rozwiązanie. Nie myliłem się!

Po chwili poszukiwań znalazłem targ na Kazimierzu w Krakowie, na którym w tyle widać Starą Synagogę i słupki ogrodzenia, zdobione podobnymi kulami: LINK. Wiedząc już czego szukać, odnalazłem także półkoliste, zakratowane okno, widoczne na naszym zagadkowym zdjęciu, mniej więcej w prawym górnym rogu. Widać je doskonale na przybudówce po południowej stronie synagogi: LINK. W miejscu dawnego, okupacyjnego targowiska znajduje się obecnie GWŻ Parking: LINK.

(P)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz