środa, 5 listopada 2014

Grochowski spacer


Zdjęcie znalezione na jednym z portali społecznościowych, ze znakiem wodnym portalu prawobrzeżnej Warszawy twoja-praga.pl: LINK. Na odwrocie tego zdjęcia, wykonanego w roku 1935, znajdował się opis, że to ulica Grochowska 246 i to głównie wokół tej lokalizacji trwała dysputa Internautów. Podawano też inne lokalizacje, ale wszystkie pomysły nie miały konkretniejszych podstaw.

Identyfikacja starych zdjęć to nie jest żadna "sztuczka magiczna". Tu nie trzeba kończyć uniwersytetu, ani terminować przez 8 lat pod okiem majstra. Z drugiej strony starych fotografii nie można traktować przedmiotowo i żądać, aby same zdradzały nam swoje tajemnice. Tu potrzebny jest pewien wysiłek. A przynajmniej chęć poznania prawdy poparta jakimś działaniem. Na naszym blogu piszemy właśnie o tym, w jaki sposób, dzięki różnym narzędziom ułatwić sobie poszukiwania miejsc uwiecznionych w kadrze i ten "wysiłek" zredukować do minimum.

Znalezienie rozwiązania tej zagadki nie zajęło mi nawet pięciu minut. Wrzuciłem w mapę Warszawy Google'a frazę Grochowska 246, otworzyłem ortofotomapę z roku 1945 i zacząłem przeszukiwać najbliższą okolicę. Pasujący układ zabudowy odnalazłem nieopodal na ul. Siennickiej:



Kamienica przy ul. Siennickiej 24 istnieje do dziś, ale jej obecny kształt nie przypomina tego z roku 1935, a przynajmniej nie do końca: LINK. Zgadza się mniej więcej układ balkonów i ogólne gabaryty. Ale w kadrze zagadkowego zdjęcia, widzimy po prawej inny budynek, który powinien odpowiadać wg moich założeń, kamienicy przy ul. Rębkowskiej 3. Trudno to zobaczyć z poziomu ulicy, bo to widok od strony podwórza, ale już rzut oka na kształt budynku mówił, że to musi być tam. Wizja lokalna to jednak zawsze doskonały powód, by ruszyć cztery litery sprzed komputera. Uzbrojony w aparat fotograficzny ruszyłem zatem na Grochów. Na szczęście mimo, że w kalendarzu  mamy listopad (2014), pogoda zachęcała do spacerów. Po dotarciu na miejsce moim oczom ukazał się taki widok:


Ze względu na budynek wzniesiony pośrodku podwórza, fotografię wykonałem pod nieco innym kątem, ale nie pozostawia ona żadnych wątpliwości, że zagadkowe zdjęcie wykonano na ulicy Siennickiej.

(P)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz