wtorek, 16 września 2014

Tory kolejki


Kolejne zdjęcie dokumentujące wkroczenie Niemców do stolicy jesienią 1939 roku znalazłem na portalu aukcyjnym Ebay.de. Identyfikacja miejsca nie stanowiła większego problemu, podobne ujęcia kilka razy pojawiały się już w sieci: LINK. Niemniej jednak w poczuciu obowiązku, z uwagi na jakość fotografii i szeroką perspektywę ulicy postanowiłem krótko je tu opisać. To widok ul. Belwederskiej od skrzyżowania z Dolną (wylot po lewej) i Chełmską (po prawej) w kierunku północnym. Widoczna po prawej stronie kamienica z wyrwą po ostrzale artyleryjskim miała adres Belwederska 4: LINK, na lewo od niej w tle widać natomiast kolejną wysoką kamienicę stojącą na rogu ul. Tureckiej.

Ciekawostką, która w pierwszej kolejności zwróciła moją uwagę, są tory kolejki wilanowskiej widoczne na pierwszym planie. Ich krzywizna, podkreślona dodatkowo krawężnikiem, sugeruje skręt ulicy, jednakże w rzeczywistości ulica Belwederska płynnie przechodzi w Sobieskiego. Pierwotnie kolejka skręcała w ulicę Chełmską, ale w roku 1914 poprowadzono ją Sobieskiego, a skręcała dopiero w Idzikowskiego. Po tej korekcie w rejonie widocznego na naszym zdjęciu skrzyżowania, tory kolejki przecinały jezdnię i z prawej strony kierunku jazdy przechodziły na lewą. To właśnie kolizyjność wąskotorowych kolejek warszawskich stała się jednym z koronnych argumentów za ich wyrzuceniem poza miasto. Nastąpiło to dopiero w roku 1957, kiedy stację końcową ulokowano w Wilanowie. W roku 1971 linię do Konstancina, Chylic i Piaseczna ostatecznie zlikwidowano.

(P)

1 komentarz:

  1. Och, to chyba jedna z rzadziej fotografowanych części lewobrzeżnej Warszawy. A zdjęcie pokazuje, że i ta okolica ma swoją architektoniczną historię, że "nie wyrwała się sroce spod ogona".

    OdpowiedzUsuń