piątek, 1 sierpnia 2014

Barykada z drewnianych bali

Fot. 1

Wszystko zaczęło się od powyższego zdjęcia z Narodowego Archiwum Cyfrowego, publikowanego w wielu różnych wydawnictwach, a przedstawiającego powstańców w bramie nieopodal barykady zbudowanej z drewnianych bali. W niektórych publikacjach znajdziemy opis, że jest to ulica Grzybowska 25, tam gdzie znajdowała się fabryka aparatury rentgenowskiej i urządzeń medycznych  "Konrad, Jarnuszkiewicz i Spółka" potocznie zwana fabryką Jarnuszkiewicza. W książce Warszawa 1944 znalazłem natomiast opis wskazujący, że jest to barykada na rogu Żytniej i Młynarskiej: LINK. Ponieważ obie lokalizacje nie do końca mi pasowały, postanowiłem sprawę wyjaśnić samodzielnie. Po wstępnych poszukiwaniach udało się odszukać inne zdjęcia z tą samą barykadą z bali. Poniżej kilka przykładów z Wielkiej Ilustrowanej Encyklopedii Powstania Warszawskiego, Wydawnictwo Bellona, 2000:

Fot. 2

Fot. 3

Fot. 4

Wystarczyło pobieżne spojrzenie na zdjęcia z ulicy Grzybowskiej (chociażby na to zdjęcie z portalu www.warszawa1939.pl: LINK), aby stwierdzić, że z całą pewnością na zdjęciach tych nie została uwieczniona ta ulica. A więc gdzie? Dwie barykady o podobnej konstrukcji, jakie znam znajdowały się na ul. Siennej przy Wielkiej i ul. Śliskiej przy Twardej: LINK, od tej więc okolicy zacząłem moje poszukiwania. Szybko udało się ustalić, że zdjęcia zostały wykonane na ulicy Śliskiej róg Sosnowej. Tytułowe zdjęcie wykonano z posesji Śliska 29, a w tle widzimy kamienicę Śliska 30. Pozostałe zdjęcia pokazują szerszą perspektywę ulicy z barykada w tle. Na ortofotomapie przedstawia się to tak


Skąd pochodził materiał na barykadę nie udało mi się ustalić. Zapewne wyniesiono go z jakiegoś pobliskiego składu drewna.

(D)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz