wtorek, 25 marca 2014

Wisząca lampa nad drzwiami


Zdjęcie znalezione na portalu aukcyjnym Ebay.de. Wykonano je zapewne krótko po zajęciu miasta przez Niemców jesienią 1939. Ustalenie miejsca nie było trudne, choć nie od razu rozpoznałem, gdzie wykonano to zdjęcie. Najpierw szukałem budynków przypominających elewacją ten zniszczony po prawej stronie. Ale po chwili moją uwagę zwrócił narożnik widoczny po lewej, a raczej coś w rodzaju masztu i zwisającego zeń sznura nad wejściem. To przypominało mi coś, choć jeszcze nie wiedziałem, co dokładnie. Kiedy wymyśliłem, że to musiała być lampa, do głowy przyszło mi gotowe rozwiązanie. Zdjęcie wykonano z placu Małachowskiego wgłąb ul. Traugutta. Lampa wisi na tym narożniku do dziś: LINK. Zniszczone domy w tle po prawej to kamienica Schmidta Traugutta 11: LINK i 9. W czasie okupacji rozebrano je do parteru, co widzimy na innym zdjęciu: LINK.

(P)

PS. I jeszcze jedno ujęcie ruin kamienicy Schmidta z okresu okupacji niemieckiej, znalezione na portalu aukcyjnym Ebay.de: LINK.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz