piątek, 7 lutego 2014

Warschau - 9 km


Zdjęcie znalezione na portalu aukcyjnym Ebay.de. Identyfikacja miejsca nie stanowiła tu większego kłopotu, ale ze względu na mało zbadany rejon dalekich przedmieść miasta, uznałem to zdjęcia za ciekawe. Początkowo zastanawiałem się czy by nie użyć cyrkla i mapy w celu wyznaczenia dziewięciokilometrowego pasa rejonu poszukiwań, ale kiedy lepiej przyjrzałem się zdjęciu, po lewej (za płotem!) dostrzegłem coś, co przypominało zbiornik wodny. Od razu przyszła mi do głowy al. Krakowska i intuicja mnie nie myliła. Chwila spędzona nad mapą i wszystko było jasne. Fotografie wykonano właśnie przy al. Krakowskiej na terenie Włoch, które do Warszawy przyłączono w roku 1951. W tle za niemieckimi żołnierzami widoczna jest zabudowa przy obecnej ul. Stokrotki. Po prawej stronie widzimy charakterystyczny ciąg trzech budynków - od najmniejszego do największego. Na ortofotomapie z roku 1945 wygląda to następująco:


Wąski budynek o adresie al. Krakowska 219 istnieje do dziś i mieści aktualnie (styczeń 2014) restaurację "Anatolia". Gdybyśmy dzisiaj chcieli wykonać podobne zdjęcie, to ujęcie wyglądałoby mniej więcej tak: LINK.

(P)


PS. Dwa tygodnie później ten sam sprzedający wystawił jeszcze jedno zdjęcie z tą samą tablicą: LINK. Widoczny w prawym dolnym rogu słup jednotorowej linii tramwajowej rozwiewa wszelkie wątpliwości. Nie wspominając o dopisku ołówkiem na odwrocie "Warschau. Marsch auf Okecie".

(F)

1 komentarz:

  1. Al.Krakowska wyłożona była czarną kostką bazaltową a pobocza z obydwu stron brukiem po którym jeździły furmanki...

    OdpowiedzUsuń