środa, 5 lutego 2014

Czytanie ruin


Zdjęcie znalezione na portalu internetowym fotopolska.eu, w dziale "Warszawa - zdjęcia niezidentyfikowane": LINK. Takich ujęć z okupowanej stolicy sporo pojawia się ostatnimi czasy. Pierwszy rzut oka na ruiny, ulicę, jej wystrój i było jasne, że zagadka z pewnością nie będzie trudna. Za dużo tu szczegółów, żeby fotografia mogła sprawić jakikolwiek kłopot. Pierwszą myśl - Nowy Świat, odrzuciłem bez sprawdzania. Nie pasowała mi nawierzchnia jezdni. Drugi pomysł - ul. Graniczna też był chybiony. Dokąd by mieli ci Niemcy tak maszerować ulicą Graniczną? Tłumy na ulicy wskazywały, że to Śródmieście, a więc wyszło mi, że to ulica Marszałkowska. Ale takie ruiny? Na Marszałkowskiej? I kiedy zastanawiałem się nad hipotetyczną lokalizacją tych zniszczonych budynków, nad maszerującą kolumną Niemców dostrzegłem na ścianie jakiś napis. Jakieś "O" z długim zawijasem... zaraz, zaraz skąd ja to znam! Już wiem - stąd: LINK.

Na zdjęciu widzimy wejście do kina "Apollo", a od roku 1938 "Victoria". Kino znajdowało się w budynku na podwórzu posesji przy ul. Marszałkowskiej 106 i przechodziło się do niego takim wąskim pasażem wprost z ul. Marszałkowskiej. Ściana po prawej z barem Quick należała już do sąsiedniej kamienicy przy Marszałkowskiej 104. Oba budynki zostały zniszczone podczas niemieckich nalotów we wrześniu 1939: LINK.

(P)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz