czwartek, 21 lutego 2013

Trudny orzech do zgryzienia


Widoczny na zdjęciu montaż, to zrobiony przeze mnie miks na podstawie dwu fotografii z albumu Okaleczone miasto. Warszawa '39. Wojenne zniszczenia obiektów stolicy w fotografiach Antoniego Snawadzkiego, Warszawa, IPN, 2009,  ze stron 224 i 280. W książce były opisane raz jako ul. Zielna przy Królewskiej, a raz jako Śliska. W albumie tym jest sporo różnych pomyłek, więc i te zdjęcia postanowiłem zweryfikować, ale początkowo nic tu się nie chciało w żaden sposób zgodzić. Rozpocząłem  więc poszukiwania właściwej lokalizacji. Nie było łatwo, poszukiwania trwały blisko rok. W tym czasie wpadałem na mylne tropy i z uporem maniaka szukałem dziury w całym. Takie zagadki potrafią człowieka całkowicie pognębić i sprawić, że nie dopisuje mu apetyt, nie może w nocy spać i dziwnie reaguje na propozycje znajomych w stylu: "hej, wyskoczysz na piwko?"

Nie pamiętam już w jaki sposób spłynęło na mnie olśnienie. To był chyba przypadek, wynikający z faktu, że stopniowo udało mi się wyeliminować większość lokalizacji i obszar poszukiwań skurczył się tak bardzo, że musiałem na to w końcu wpaść.

Jak to mówią - najciemniej pod latarnią. Okazało się, że jest to rzeczywiście ul. Zielna (@#$%^&*!) choć nie w lokalizacji wskazanej przez Marcina Majewskiego, redaktora albumu Okaleczone miasto. Na moim montażu zdjęć widzimy od lewej kolejno budynki nr 31, 33 i 35 (ściana szczytowa z niszą). Rzecz w tym, że nigdzie wcześniej nie widziałem zdjęcia budynku nr 31 i stąd wynikała trudność w identyfikacji. Jedyny trop, jaki znalazłem to zdjęcie z okresu powstania warszawskiego, a więc wykonane niemal 5 lat później. Z kamienicy nr 31 zostało tylko przyziemie, w dodatku mocno przebudowane LINK. Na zdjęciu z MPW widać styk kamienic Zielna 29 i 31 - ta ostatnia ma ceglaną elewację (narożnik stykający się z nr 29 jest oryginalny) i mimo przebudowy widać też łukowaty kształt oryginalnych okien parteru.

(P)

PS. Minęło trochę czasu od opisania tego przypadku, aż tu pewnego dnia na portalu aukcyjnym Ebay.de pojawiło się zdjęcie potwierdzające moje przypuszczenia. Widać na nim ten sam budynek w odrobinę szerszym ujęciu, razem z fragmentem kamienicy Zielna 29 po lewej: LINK.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz