czwartek, 21 lutego 2013

Miś na rowerze


To sympatyczne zdjęcie autorstwa Władysława Sławnego znalazłem na stronie internetowej Domu Spotkań z Historią. Od razu zwrócił moją uwagę brak podpisu i charakterystyczny budynek w tle. Myślę sobie to niemożliwe, żeby nie dało się ustalić lokalizacji takiego zdjęcia! Wybrałem się więc do księgarni DSH po album Świat Sławnego. Warszawa, Polska, Europa w latach 50, wydanego przez DSH w roku 2012. To samo zdjęcie, również bez podpisu znalazłem na stronie 35. Lubię takie wyzwania, tym bardziej, że jak się okazało, nad misiem głowili się także inni specjaliści od warszawskich zdjęć. Zagadka pękła błyskawicznie, ale tak to czasem bywa, że trudne zagadki mają banalne rozwiązania. Sam tego niejednokrotnie doświadczyłem. Budynek w tle to siedziba "Miastoprojektu" przy ul. Królewskiej 27, jego autorem był słynny architekt Romuald Gutt. Obecnie ma tu swoją siedzibę Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

Budynek ma charakterystycznie cofniętą elewację w partiach klatek schodowych, jest oczywiście otynkowany i przesłonięty wybujałymi drzewami, ale nie ulega wątpliwości, że to ta sama bryła: LINK.

W albumie Świat Sławnego na sąsiedniej stronie jest zresztą inne zdjęcie z ulicy Królewskiej z tej samej parady Festiwalu Młodzieży i Studentów z roku 1955. Fotograf stał w jednym miejscu i obracając się wykonał zdjęcia w dwóch różnych kierunkach. Oczywiście od razu napisałem maila do DSH i bardzo się tam ucieszyli z faktu identyfikacji miejsca z tego zdjęcia. To miłe, że jeszcze komuś czasem zależy na poznaniu istoty rzeczy...

(P)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz