piątek, 26 kwietnia 2019

Piec na pierwszym piętrze


Fotografie przedstawiające ruiny września 1939, zasadniczo zostały już całkiem dobrze rozpoznane i opisane. Wraz z popularnością niemieckich portali aukcyjnych, w "nasze ręce" trafiło całkiem dużo zdjęć wykonanych w okupowanej Warszawie. Jeśli czasem coś może nas zaskoczyć, to ciasny kadr wykonany od podwórza, ale we wnętrzu. Nie inaczej było w przypadku powyższego zdjęcia, przesłanego nam z ŻIH: LINK, z prośbą o pomoc w identyfikacji.

Zdjęć z wiszącymi w ruinach piecami widziałem już co najmniej kilkanaście, te najbardziej znane uwieczniono np. w rozłupanej kamienicy Spitzbartha (Nowy Świat 30 / Foksal 21), przy Królewskiej 8 (LINK), albo w pałacu Lubomirskich (LINK). Wszystkie one zbudowane były z białych kafli. Na zagadkowym zdjęciu widzimy jednak bardzo elegancką formę pieca. To musiało być jakieś reprezentacyjne miejsce, a nie byle czynszówka.

Coś mi jednak świtało w głowie, więc czym prędzej zajrzałem do mojego folderu ze zdjęciami znalezionymi w sieci. Chwila przeglądania plików i mam to, czego szukałem - niemal identyczne zdjęcie, obejmujące dodatkowo większy fragment okna:


Teraz poszukiwania stały się o wiele łatwiejsze. Miejsce musiało być łatwo dostępne "z poziomu ulicy", więc to zawęziło jeszcze bardziej krąg poszukiwań. Pierwszy pomysł, jaki zaświtał mi w głowie, okazał się strzałem w dziesiątkę. Tak zdobione okna miał tylko jeden budynek w Warszawie - pałac Leopolda Kronenberga przy placu Małachowskiego 4: LINK. Jak możemy wnioskować z innych zdjęć, np. tych zamieszczonych na portalu Fotopolska.eu, Niemcy bardzo lubili fotografować sam zniszczony budynek, oraz a jakże, siebie samych na jego tle:


Zabezpieczona ruina pałacu przetrwała wojnę i powstanie, po roku 1945 planowano go kilka razy odbudować, między innymi (taki paradoks) na siedzibę ambasady Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Ostatecznie, ze względu na "burżuazyjny wystrój architektoniczny", resztki pałacu rozebrano w roku 1962, na początku "panowania" Gomułki: LINK.

(P)

PS. Po opublikowaniu posta, Ryszard Mączewski z Warszawa1939.pl ustalił dokładne miejsce lokalizacji pieca w pałacu. Fotografię wykonano przez okno narożnika od strony ulicy Królewskiej:


Co potwierdziło także inne zdjęcie z portalu Fotopolska.eu, na którym widzimy rury kanalizacyjne i fragment owalnego przejścia:







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz