wtorek, 27 marca 2018

Wiosenne porządki


Zdjęcie znalezione w jednym z warszawskich antykwariatów, spodobało mi się szczególnie, ponieważ prawdopodobnie wykonane zostało w czasie tzw. "czynu społecznego". Podczas tego rodzaju akcji, mobilizowano mieszkańców do różnego rodzaju prac o charakterze porządkowym w najbliższym otoczeniu. Na zdjęciu, które na odwrocie opisane zostało jednym słowem: "sprzątanie", widzimy, że akcja miała duży rozmach, bo oprócz ludności cywilnej, do pracy zaangażowano też mundurowych. 

Nie byłem do końca pewien, czy ta fotografia została wykonana w Warszawie, bo równie dobrze mogła powstać gdziekolwiek w Polsce, ale zaintrygowała mnie postać na pierwszym planie, a zwłaszcza opaska na ramieniu, na której widać tylko jedną niestety literę : "O". Pan trzyma w ręku jakiś notes, może to wytyczne, może szkic robót, może lista obecności? W tle widać wysoki, 10- piętrowy blok, dość typowy "łamaniec" z lat 70-tych, za nim po prawej niższy, 4-piętrowy, ale dość długi blok z niszami balkonów. Niczego mi to nie przypominało na pierwszy rzut oka, ale postanowiłem spróbować. Porządkowany, dość rozległy obszar mógł być terenem jakiegoś międzyosiedlowego placu zabaw, albo parku, ale oczywiście istniała możliwość, że obecnie został już całkowicie zabudowany przez wiecznie nienasyconą deweloperkę. Uruchomiłem Google Maps i rozpocząłem poszukiwania bez specjalnej wiary w końcowy sukces, ale jednak rozwiązanie "znalazło się" bardzo szybko. 

Szukałem charakterystycznych budynków, terenu zielonego i raczej w południowych rejonach Warszawy. Chwila namysłu i znalazłem! To teren obecnego Parku im Stanisława Dygata na Sadybie: LINK. Budynki w tle noszą adres Sobieskiego 72a (wysoki) i Sobieskiego 72 (niski). Na ukośnym zdjęciu lotniczym kadr prezentuje się mniej więcej tak:


Obecnie teren rzeczywiście jest dość mocno porośnięty drzewami i wykonanie podobnego zdjęcia byłoby trudne, niemniej jednak dużą jego część zajmuje boisko, łąki i place zabaw.

(P)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz