sobota, 6 stycznia 2018

Wybory na Siennej?

Akurat ostatnio poszukiwałem zdjęć z terenu, na którym powstał Pałac Kultury i Nauki. Przeglądając stronę Narodowego Archiwum Cyfrowego trafiłem na to zdjęcie:


Miało ono dość dokładny opis:

Agitacja przedwyborcza BBWR-u na ulicach Warszawy w dniu wyborów do Sejmu. Ulotki rozrzucane z okien na ulicy Siennej.
Data wydarzenia: 1930-11-16
Miejsce: Warszawa
Sygnatura: 1-A-819-7

Szkopuł w tym, że zupełnie nie kojarzyłem takiego budynku, który znajdowałby się przy Siennej...
Widoczny w centrum kadru budynek wygląda na ścianę szczytową, w której wybito okna. Obok widzimy jednak zwykłą fasadę ze zdobieniami, co wraz z wiszącą na lince latarnią sugeruje, że zdjęcie wykonano na ulicy, a nie w podwórzu. Dodatkowo sposób umieszczenia latarni sugeruje ulicę bardzo wąską. Sienna nie jest i nie była zbyt szeroką ulicą, więc mogłaby pasować, ale pozostała kwestia tej "improwizowanej" fasady. Takie rozwiązania zdarzały się w przypadku nowo przebijanych, lub poszerzanych ulic. Tak wyglądała na przykład ściana boczna kamienicy przy Krakowskim Przedmieściu 4, która stała się "przypadkowo" fasadą od strony Oboźnej - można ją zobaczyć na stronie Fundacji Warszawa1939.pl: LINK

To zupełnie nie pasowało mi do Siennej. Dlatego postanowiłem zmienić podejście. To zdjęcie pochodzi z jednego z największych zespołów NAC-u -  Archiwum Ilustracji Koncernu Ilustrowanego Kuriera Codziennego. Popularny IKC był krakowską gazetą, dlatego uznałem, że nie zaszkodzi sprawdzić, czy podpis nie jest prawidłowy, tylko miasto inne. Wystarczyła chwila z google street view i okazało się, że w Krakowie wszystko po staremu - można to zobaczyć TUTAJ.

Jak widać czasem w ustaleniu lokalizacji zdjęcia najbardziej pomagają informacje "spoza kadru" i nieco szczęścia. 

(K)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz