piątek, 22 lutego 2013

Woda cenna zdobycz!


To zdjęcie znalazłem w książce Marka Kwiatkowskiego, Warszawa. Z ruin do życia, NeoMedia, Warszawa 2007, na stronie 34. Choć obraz jest przygnębiający ze względu na otaczające ruiny, to jednak kobieta niosąca wodę w wiadrach dodaje całej tej powojennej kompozycji jakiś pierwiastek otuchy, nadziei, wiary w nowe życie. Parę razy przysiadałem do tego zdjęcia, ale jakoś nie miałem pomysłu. gdzie mogło być zrobione. Wpatrywałem się w nie kilka razy, ale dopiero po jakimś czasie dostrzegłem w tle wystający szczyt kamienicy ozdobiony wolim okiem. To był tzw. początek sznurka, który poprowadziła mnie do właściwego rozwiązania. Poszukałem w myślach takiej kamienicy i jeden z pierwszych strzałów to była kamienica Henneberga przy ul. Wilczej 23 - LINK

Wyglądało, że to ten sam obiekt, pozostawało już tylko dopasowanie reszty szczegółów, które ułożyły się jak poszczególne puzzle tej samej układanki.  Kobieta idzie ul. Ks. Skorupki w stronę północną ku wylotowi na ul. Hożą. Po lewej widzimy ruiny kamienic Skorupki 14 i 12, po prawej bramę domu nr 10, która pojawiła się już w poprzednim poście. TUTAJ

Ciekawostką jest, że w czasie powstania warszawskiego, ludność cywilna chodziła do kamienicy na ul. Skorupki 12, gdzie znajdowała się jakiś punkt poboru wody - LINK . Być może i ta kobieta, z tego powojennego zdjęcia czerpała u tego samego źródła?

(P)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz