Prezentowane poniżej zdjęcie przysłał nam pan
Arkadiusz Stefański. Wypatrzył je na rosyjskiej stronie Livejournal: LINK, gdzie prezentowana jest seria zdjęć wykonanych przez rosyjskiego żołnierza
z batalionu kolejowego w czasie I wojny światowej. Zdjęcia, mimo że zniszczone
przez wilgoć i gryzonie, są niezłej jakości, a jedno z nich wzbudziło szczególne
zainteresowanie p. Arkadiusza – widoczny na nim wiadukt przypominał wiadukt
Kolei Kaliskiej, który zlokalizowany był w okolicy dzisiejszego Dworca
Zachodniego - opis wiaduktu na portalu Warszawa1939.pl: LINK.
Charakterystyczną cechą tego wiaduktu było jego
ukośne usytuowanie w stosunku do torowiska przebiegającego poniżej. Wygląd
konstrukcji na zdjęciu ze strony Warszawa1939.pl wydaje się potwierdzać, że chodzi
o ten sam wiadukt. Jest jedna różnica – na pierwszym zdjęciu widzimy ażurowe
kratownice, na drugim – pełne belki.
Drugie zdjęcie jest jednak mocno retuszowane i tak drobne szczegóły mogą być na
nim niewidoczne.
Hipoteza pana Arkadiusza wydawała się bardzo
prawdopodobna, pozostało jedynie znalezienie ostatecznego dowodu, że
identyfikowane zdjęcie przedstawia wiadukt Kolei Kaliskiej.
Jak się okazało, że nie trzeba było daleko szukać –
autor zdjęcia nie był przypadkowym ‘pstrykaczem’, znał się na infrastrukturze
kolejowej i bardzo dokładnie opisał zdjęcie, a skan opisu został zamieszczony
razem z fotografią:
Odcyfrowanie wyblakłego i w kilku miejscach
uszkodzonego pisma nie było łatwe. Postanowiłem zacząć od trzeciej linii, gdzie
dość wyraźnie widać ‘W???? stancija’, można więc się domyślać, że pierwszy
wyraz zawierał nazwę stacji. Nazwa zaczyna się wprawdzie od litery ‘W’, ale nie
wygląda na Warszawę. W czasie, gdy męczyłem się nad tym problemem, zagadkę
rozwiązał Fryderyk – brakujący wyraz to ‘Wienskaja’ czyli ‘Wiedeńska’. Chodziło więc o stację kolei Warszawsko – Wiedeńskej!
Dzięki tej istotnej informacji krok po kroku udało mi się odcyfrować resztę opisu. Z zachowaniem podziału na linie brzmi on następująco:
‘Na etoj kartoczkie
sniata towarnaja
Wienskaja stancija
na niej widien most
kotoryj pieriesiekajet
Wienskuju put' i idiet
na Kaliszski wokzał’
sniata towarnaja
Wienskaja stancija
na niej widien most
kotoryj pieriesiekajet
Wienskuju put' i idiet
na Kaliszski wokzał’
Czyli: "Na tej kartce sfotografowano towarową
stację Wiedeńską, widać na niej most który krzyżuje się z linią Wiedeńską i
idzie na Dworzec Kaliski".
Domysły pana Arkadiusza zostały więc w pełni
potwierdzone. Zdjęcie jest bardzo cenne, gdyż wiadukt istniał stosunkowo niedługo
(został rozebrany jeszcze przed II Wojną) i ma bardzo ubogą ikonografię.
Na zdjęciu, poza samym wiaduktem widać wiele
innych ciekawych elementów infrastruktury kolejowej. Zwraca uwagę wznosząca się
ponad belkowanie konstrukcja, która posłużyła do przerzucenia nad wiaduktem
linii telegraficznych Kolei Wiedeńskiej. Przy lewej krawędzi zdjęcia widoczny
jest żuraw do nawadniania parowozów.
Choć widoczne na pierwszym
planie torowisko wydaje się szerokotorowe, jest to zapewne złudzenie. Jeżeli
przyjmiemy, że widoczni żołnierze mają ok. 170 cm wzrostu, to rozstaw torów oszacować
można na ok. 1440 mm – najprawdopodobniej jest to więc rozstaw europejski (1435 mm), a nie rosyjski (1524 mm): LINK. Obecności "szerokich" torów w tym miejscu nie
można jednak całkowicie wykluczyć – jak wiadomo kolej Warszawsko-Wiedeńska
zbudowana została jako kolej normalnotorowa, ale na Kolei Kaliskiej do roku 1914 używano rozstawu 1524 mm: LINK. W sfotografowanym miejscu mogła istnieć
bocznica Kolei Kaliskiej, przeznaczona do przeładunku towarów do pociągów Kolei
Warszawsko-Wiedeńskiej.
Dziś po głównej części wiaduktu nie ma już śladu,
istnieje jednak niewielki, ceglany wiadukt Kolei Kaliskiej nad ulicą Armatnią.
Jest on zlokalizowany ok. 150 m na zachód od budynku PKP Energetyka i jest
dobrze widoczny z pociągów odjeżdżających ze stacji Warszawa Zachodnia w
kierunku Pruszkowa.
P.S.
Już po powstaniu powyższego tekstu Fryderykowi
udało się odszukać jeszcze jedno zdjęcie wiaduktu:
(nuro, F)
Kulecki o ceglanym wiadukcie Kolei Kaliskiej i ul. Armatniej: https://www.youtube.com/watch?v=NAcJjYDLVCI
OdpowiedzUsuńZ całym szacunkiem dla autorów posta, ale pozwolę sobie nie zgodzić się z rozwiązaniem.
OdpowiedzUsuńPo pierwsze, wiadukt na zdjęciu jest cokolwiek za "krótki" w porównaniu z przestrzenią torowiska w okolicach dworca zachodniego i ciągu z nasypu wiaduktu na Armatniej.
Po drugie, uważam za błędne tłumaczenie lub złą interpretację tych "bazgrołów". Ja tam widzę "на этой карточке снята товарная Вынская станция". Co prawda, nazwa Dworzec Wileński pojawiłą się już po odzyskaniu niepodległości, jednak może to autor zdjęcia miał na mysli? W miejscu torów dziś biegnie Al. Solidarności, a wiadukt położony jest w okolicach ul. Radzymińskiej i Naczelnikowskiej.
Myślę, że to stąd jedździły pociągi, przez linię obwodową, właśnie na dworzec Kaliski i dalej na Towarowy.
Ale może się mylę...
P.S. Na zdjęciu rosjanie, może 1915r., może właśnie dewastują dworzec przed ewakuacją...?
Kierunek zdjęcia - w stronę Warszawy.