Fot. 1
Fot. 2
Zgodnie z opisem zamieszczonym przez sprzedającego, zdjęcia prezentują zniszczoną fabrykę w Warszawie ("Schienen Fabrik Warschau"). Prawda okazała się jednak zupełnie inna - i znacznie ciekawsza. Po dokładnym obejrzeniu zdjęć, w stercie poskręcanej stali rozpoznać można sylwetki dwóch zniszczonych wagonów legendarnej "Luxtorpedy": LINK.
Wykluczało to warszawską lokalizację zdjęcia - z sześciu istniejących w roku 1939 Luxtorped, dwie uległy zniszczeniu w Skarżysku-Kamiennej, a dwie w Krakowie. Ostateczną identyfikację umożliwiła charakterystyczna wieża kościoła widoczna w jednym z okien na drugim zdjęciu - to krakowski kościół Karmelitów Bosych na ul. Rakowickej 18: LINK.
Fotografie wykonano na terenie nieistniejącej lokomotywowni, która znajdowała się nieco na północ od obecnego Dworca Głównego i Dworca PKS: LINK.
Luxtorpeda do dzisiaj pamiętana jest jako cud techniki, jeden z symboli postępu, jaki dokonał się w Polsce w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Choć wzorowana na projekcie firmy Austro-Daimler, po udoskonaleniu przez polskich inżynierów zyskała parametry znacznie lepsze od oryginału. Trasę Kraków - Zakopane pokonywała planowo w 2 godziny 45 minut (rekordowy przejazd to 2 godziny 18 minut), podczas gdy dziś najszybszy pociąg "Tatry" potrzebuje na to 2 godziny 55 minut.
Patrząc na te smutne zdjęcia, warto przypomnieć sobie historię Luxtorpedy, tak brutalnie przerwaną przez II wojnę światową.
warto pamiętać kto dokonał zniszczeń i w końcu wystawić mu za to rachunek
OdpowiedzUsuńCzy te zdjęcia z Luxtorpedą udało się Wam kupić ?
OdpowiedzUsuńTutaj jeszcze w całości - wagonownia 1938 r.
OdpowiedzUsuńhttps://audiovis.nac.gov.pl/obraz/80348/4bfae925080171289444e6f5e5574488/